|
Спрощена державна реєстрація припинення суб’єктів господарської діяльності
З 10.02.2011 р. вступили в дію статті 381 та 491 , що були передбачені змінами до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» (надалі - Закон) внесені Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» щодо спрощення механізму державної реєстрації припинення суб'єктів господарювання» від 01.07.2010, №2390-VI (надалі - Зміни).
Вказаними Змінами введено спрощену процедури державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця на підставі винесеного судового рішення.
Метою внесення таких Змін є закріплення на законодавчому рівні дієвого механізму виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) суб’єктів підприємницької діяльності, які вже давно не здійснюють,не можуть здійснювати діяльності, причин які тим не менше залишаються в переліку суб’єктів підприємницької діяльності.
Так, даними змінами до обов’язків державного реєстратора віднесено проведення у випадках, передбачених Законом, спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця. По своїй суті запропонована процедура спрощеної ліквідації/припинення підприємницької діяльності, як юридичної особи так і фізичної особи-підприємця є тотожними за винятком особливостей, що випливають з специфіки особи, припинення підприємницької діяльності якої підлягає реєстрації.
Зокрема, спрощена процедура державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації, як і припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця проводиться державним реєстратором на підставі судового рішення про:
- скасування (визнання недійсною) державної реєстрації особи, у випадках, передбачених законом, якщо таке рішення прийнято судом до 1 липня 2004 року, крім судового рішення щодо визнання юридичної особи банкрутом;
- припинення особи, що не пов'язане з банкрутством особи, якщо таке рішення прийнято судом після 1 липня 2004 року та в разі, якщо голова ліквідаційної комісії з припинення особи або ліквідатор особи протягом трьох років з дати опублікування в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації оголошення про постановлення судового рішення щодо припинення особи, що не пов'язане з банкрутством особи, не надав державному реєстратору перелік документів необхідних для проведення ліквідації особи в загальному порядку.
За наявності підстав вказаних вище державний реєстратор розпочинає процес проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення відповідної особи.
З цією метою державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про початок процесу проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації чи припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця.
З метою реалізації спрощеної процедури державної реєстрації ліквідації/припинення підприємницької діяльності, державний реєстратор надсилає рекомендованим листом до органів статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, фондів соціального страхування та голові ліквідаційної комісії (ліквідатору) юридичної особи повідомлення про те, що з відповідної дати розпочинається процес проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації чи відповідно припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця.
Законом передбачається обов’язок вищеперерахованих органів у місячний строк з дати надходження повідомлення від державного реєстратора надіслати йому відповідні довідки щодо наявності або відсутності заборгованості із відповідних внесків чи податків, а Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку про відсутність нескасованих випусків цінних паперів юридичної особи або повідомлення про наявність нескасованих випусків цінних паперів юридичної особи та неможливість проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи.
Продовження спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації чи відповідно припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця є можливим лише за умови отримання інформації від вищевказаних органів щодо відсутності заборгованості з відповідних податків, зборів (обов'язкових платежів), внесків.
За умови отримання державним реєстратором відповідної інформації щодо відсутності заборгованості з відповідних податків, зборів (обов'язкових платежів), внесків він вносить до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за спрощеною процедурою шляхом її ліквідації або про припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця та про втрату чинності установчими документами і свідоцтвом про державну реєстрацію відповідної особи з дати внесення цього запису до Єдиного державного реєстру.
Спрощена процедура державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації чи припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця буде зупинена у випадку отримання інформації від відповідних органів щодо наявності заборгованості із податків, зборів (обов'язкових платежів), внесків, про наявність нескасованих випусків цінних паперів юридичної особи або від заінтересованих органів, кредиторів особи, повідомлень про заперечення ними щодо здійснення спрощеної процедури державної реєстрації припинення такої особи. У випадку неможливості продовжувати спрощену процедуру реєстрації припинення державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про зупинення процесу проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення такої особи.
Підсумовуючи вищевикладене приходимо до висновку, що Законодавець, обов’язок по «очищенню» Єдиного державного реєстру від «мертвих душ», фактично одноособово поклав на державних реєстраторів. Передбачена спрощена процедура реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації чи припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця - це по суті технічне очищення єдиного державного реєстру він даних суб’єктів підприємницької діяльності, які вже давно не здійснюють господарської діяльності. Закон на жаль не дає відповіді щодо строків протягом яких державний реєстратор повинен ініціювати спрощену процедуру реєстрації, тому постає питання наскільки активними в цьому будуть державні реєстратори, які фактично повинні самі ж собі додати роботи.
Внесенням Змін до Закону, якими передбачено спрощену процедура державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, законодавець реально лише звільняє суб’єктів господарської діяльності від обов’язку подати відповідні документи державному реєстратору.
Тому очікувати відчутного ефекту від внесення відповідних Змін до Закону не варто. Більш жваво суспільством було б сприйнято спрощення загального порядку припинення господарської діяльності осіб, які в силу певних обставин не можуть продовжувати таку діяльність, зокрема, коли фактично суб’єкт господарської діяльності не здійснював діяльності протягом тривалого періоду часу або господарські обороти були незначні.
|